Cum (nu) a găsit Gabriela Firea soluția la poluarea din București
Bucureștiul este un oraș extrem de poluat, iar primarul Gabriela Firea promite să rezolve problema. Ei bine, soluțiile prezentate nu prea sunt…soluții.
Mai în glumă, mai în serios, discutam recent cu un coleg despre cum știrile despre poluarea din București au ajuns să nici nu mai fie știri. Asta pentru că măsurătorile făcute zilnic arată un nivel extrem de ridicat al poluării și n-ar mai trebui să uimească pe nimeni. S-a ajuns aici din multe cauze, printre care și nepăsarea autorităților, dar și politicile greșite, care n-au făcut nimic să prevină această situația.
Fenomenul este, într-adevăr, unul îngrijorător și raportele oficiale confirmă acest lucru. În aceste cazuri, decidenții de la nivel local – în acest caz Primăria Capitalei – ar trebui să se organizeze de urgență și să vină cu soluțiile salvatoare. Dar cum totul e făcut ca-n România, nu se întâmplă mare lucru.
Soluțiile prezentate sunt gândite doar să dea bine pe hârtie și atât.
Ce nu se face pentru limitarea poluării din București
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a venit cu un raport al Institutului Național de Sănătate Publică. Acolo sunt mai multe recomandări, care pot fi sau nu luate în seamă la elaborarea unui plan. Unul dintre ele sună exact ca atunci când nu știi să rezolvi ceva și renunți într-un stil tipic românesc: interzici.
În raport se vorbește despre întreruperea circulației pe anumite artere atunci când se depășesc limitele admise de poluare. Ceea ce nu prea rezolvă mare lucru, pentru că mașinile se vor muta în altă parte. Și tot n-ai rezolvat nimic.
Hai să vezi cum sună câteva dintre recomandările Institutului Național de Sănătate Publică:
- -identificarea surselor de poluare în special în punctele unde s-au depistat în mod repetat: zona Drumul Taberei-Cercul Militar;
- -poate fi analizată posibilitatea întreruperii circulației pe anumite artere de circulație atunci când se depășesc limitele admise;
- -îmbunătățirea transportului în comun și încurajarea populației să folosească această infrastructură. Crearea unor culoare special amenajate pentru distanțe mai mari
- -crearea unor piste pentru biciclete;
- -gestionarea optimă a șantierelor;
- -crearea centurii capitalei și încurajarea acoperișurilor verzi;
- -extinderea rețelei de metrou
- -cresterea tarifului la parcare in zona centrala a Capitalei;
Ce zice Firea despre poluarea din București
Tot ce ai citit mai sus sunt recomandări de la Institutul de Sănătate Publică. Cu alte cuvinte, reprezentanții Primăriei ar trebui să se uite peste acea listă și să vadă ce se poate face și ce nu. Primul pas ar fi gestionarea traficului din Capitală.
Pistele de bicicletă recomandate nu sunt peste tot, iar mersul cu bicicleta nu e o idee prea bună atunci când sunt 0 grade Celsius. De asemenea, recent anunțata taxă Oxigen ar mai putea elimina din mașinile vechi de pe străzi. Dar rezultatele nu se văd, oricum, acum. Va mai dura ceva ani, iar politicile trebuie armonizate din mers. Gabriela Firea a amintit, în acest sens, de achiziițile făcute recent de Primărie.
„Câtă vreme nu vom avea o centură a capitalei nu vom putea spune că vom avea rezultate palpabile în ceea ce privește gestionarea inteligentă a traficului. (…) Doar pentru că sunt primar general nu pot să opresc pătrunderea în București a 300-400 de mii de mașini care tranzitează zilnic capitala, precum și mașinile care există în capitală, 1 milion de autoturisme”, a spus Gabriela Firea, care a criticat și ritmul lucrărilor de la magistrala de metrou M5.
Parcările gratuite, soluția salvatoare?
Primarul Gabriela Firea a menționat că este posibil ca unele parcări, în special cele din apropierea gurilor de metrou, să fie gratuite, pentru a încuraja folosirea transportului în comun. Numai că, până la parcare, tot mașina se folosește, ceea ce, din nou, s-ar putea dovedi o măsură care să nu aibă efectele dorite.
„Așa cum știți atât Metrorex cât și Primăria Capitalei au depus eforturi pentru construcția de parcări. Avem parcarea de la Străulești de foarte multe ori goală, probabil va trebui luată în discuție gratuitea acestor parcări”, a mai declarat primarul general.